تكامل بازار تلفن همراه در ۳۰ سال گذشته
از سقوط موتورولا تا ظهور آیفون
برتریها: سیر تکامل بازار تلفن همراه در 30 سال گذشته، نشان میدهد که سهم 50 درصدی موتورولا به 2.2 کم شده و جای آنرا گوشیهای اندرویدی مانند سامسونگ و آیفون اپل گرفته است.
به گزارش برتریها به نقل از ایسنا، چشم انداز تلفن همراه امروز به شدت متفاوت از سه دهه قبل به نظر می آید. در سال ۱۹۹۳، موتورولا بیش از نیمی از بازار تلفن همراه را به خود اختصاص می داد، اما تا سال ۲۰۲۱، سهم بازار آن به ۲.۲ درصد کم شده است. ویژوآل کپیتالیست به بررسی اتفاقاتی که در ۳۰ سال قبل در صنعت موبایل رخ داده، پرداخته و سیر تحول بازار تلفن همراه و ظهور و سقوط تولیدکنندگان مختلف را نشان میدهد. این داده ها از دسامبر ۱۹۹۲ تا دسامبر ۲۰۲۱ را شامل می شود.
در ایام اولیه تلفن های همراه، موتورولا بعنوان پیشگام در صنعت تلفن همراه شناخته شده است. این شرکت آمریکایی در سال ۱۹۸۳، یکی از نخستین تلفن های همراه تجاری موجود در جهان را به نام DynaTAC 8000X ارائه کرد. قیمت این تلفن آنالوگ انقلابی نزدیک به ۴۰۰۰ دلار بوده و پیش از نیاز به شارژ مجدد، تا ۳۰ دقیقه زمان مکالمه را به کاربران ارائه می داد. موتورولا در چند سال آینده چند دستگاه دیگر مانند MicroTAC 9800X در سال ۱۹۸۹ و International 3200 در سال ۱۹۹۲ را روانه بازار کرد و به سرعت به یک بازیگر مسلط در این صنعت نوپا تبدیل شد.
در ایام اولیه بازار، تنها رقیب جدی این شرکت، نوکیای چندملیتی فنلاندی بود که پیشگام شبکه تلفن همراه موبیرا را خریده بود. اما در اواسط دهه ۱۹۹۰، رقبای دیگری مانند سونی و زیمنس آغاز به کسب جایگاه محکمی کردند که تسلط موتورولا را از بین برد، در سپتامبر ۱۹۹۵، سهم بازار این شرکت به ۳۲.۱ درصد کم شد.
در ژانویه ۱۹۹۹، نوکیا از موتورولا پیشی گرفت و ۲۱.۴ درصد از سهم بازار جهانی را به خود اختصاص داد. این آمار البته تنها کمی بالاتر از موتورولا با سهم ۲۰.۸ درصد بود. یکی از دلیلهای محبوبیت فزاینده نوکیا پیشرفت بزرگی بود که این شرکت در زمینه تلفن های دیجیتال داشت. در سال ۱۹۹۹، این شرکت نوکیا ۷۱۱۰ را عرضه نمود، نخستین تلفن همراهی که دارای مرورگر وب بود.
اما این فقط نوآوری های نوکیا نبود که موتورولا را با مشکل مواجه کرد. در سال ۱۹۹۹، موتورولا بعد از اعلام ورشکستگی یکی از پروژه های فرعی آن به نام Iridium SSC، در ایام سختی قرار گرفت. این مساله فشار مالی زیادی بر شرکت وارد کرد و در نهایت بعد از شکست پروژه، بخش زیادی از نیروی کار خودرا اخراج کرد. از آن زمان به بعد، سهم بازار موتورولا بین ۱۴ تا ۲۰ درصد در نوسان بود تا این که آیفون اپل در سال ۲۰۰۷ وارد صحنه شد و صنعت تلفن همراه را تغییر داد.
همه چیز با عرضه آیفون در سال ۲۰۰۷ آغاز به تغییر نمود. استیو جابز در یک سخنرانی کلیدی در نمایشگاه Macworld سانفرانسیسکو در سال ۲۰۰۷، آیفون را بعنوان سه محصول پیچیده در یک دستگاه ارائه کرد: یک آی پد صفحه لمسی، یک تلفن همراه انقلابی و یک دستگاه ارتباط اینترنتی. یک سال بعد، اپل اپ استور را راه اندازی نمود که به کاربران این امکان را می داد تا برنامه ها و بازی ها را روی آیفون خود دانلود کنند. این مساله نه فقط عملکرد آیفون را ارتقا بخشید، بلکه به مصرف کنندگان این امکان را داد که دستگاه های تلفن همراه خودرا به سلیقه خود سفارشی کنند.
این موضوع، شروع عصر جدیدی از گوشیهای هوشمند بود، دورانی که موتورولا نتوانست با آن همراه شود. کمتر از دو سال بعد از عرضه آیفون، اپل ۱۷.۶ درصد از بازار تلفن همراه را در اختیار گرفت و در مقابل، سهم بازار موتورولا به ۴.۹ درصد کم شد.
تا آخر سال ۲۰۲۱، اپل حدود ۲۷.۳ درصد از بازار جهانی موبایل را در اختیار داشته و آیفون بخش کلیدی رشد این غول فناوری است و بیش از ۵۰ درصد از درآمد کلی این شرکت را به همراه دارد.
در صورتیکه عوامل زیادی در سقوط موتورولا نقش داشتند، اما در بین آنها یک مانع اصلی وجود دارد: شکست شرکت در تغییر محور. ظهور آیفون شروع یک دوره ی جدید نرم افزارمحور بود. موتورولا در دوران سخت افزاری تسلط پیدا کرده بود، اما با تغییرات رخ داده، نتوانست آنرا ادامه دهد. شرکت های دیگری هم بودند که در این سال ها نتوانستند خودرا با تغییرات تطبیق دهند یا اصولا به فعالیتشان ادامه دهند، همچون بلک بری (ریم سابق)، پالم، سونی و ال جی.
البته اپل حالا در بازار موبایل تنها نیست. محبوبیت سیستم عامل موبایل اندروید گوگل به رقبایی مانند سامسونگ در کره جنوبی و هوآوی و شیائومی چینی کمک کرده است و هر یک از این شرکتها جای پای محکمی در بازار جهانی تلفن همراه به وجود آورده اند. اما واضح است که در دنیای پرسرعت امروز، اگر کسب وکارها می خواهند در بازار رقابت باقی بمانند، توانایی چرخش و تغییر محور برایشان ضروری می باشد، چیزی که ممکنست در سالهای آینده، در صدر بودن غول های تلفن همراه امروزی مانند اپل و سامسونگ یا شرکت هایی مانند هواوی را تغییر دهد.
منبع: bartariha.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد از سقوط موتورولا تا ظهور آیفون