سریال ادامه دار بی اعتمادی به اپلیكیشن های داخلی

سریال ادامه دار بی اعتمادی به اپلیكیشن های داخلی به گزارش برتریها به قول یك كارشناس فناوری اطلاعات، بی اعتمادی در حوزه حریم خصوصی مبحث جدی است و نقض حریم خصوصی و عدم رعایت بی طرفی می تواند به جامعه و توسعه پایدار ضربه بزند؛ ازاین رو لازم است شركت ها با احترام به مشتری و حریم خصوصی و شنیدن نظرات كاربران، انتقادات را به فرصت تبدیل كنند.


به گزارش برتریها به نقل از ایسنا، در سال های گذشته اپلیكیشن های داخلی روند رو به رشدی داشتند و حتی به قول مسئولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات كشور، توسعه دهندگان اپلیكیشن های ایرانی از آمار ۴۸۰ اپلیكیشن در سال ۱۳۹۲، حالا به بیشتر از ۲۵۰ هزار اپلیكیشن رسیدند؛ اپلیكیشن هایی كه با وجود تحریم هایی كه ضد ایران وجود دارد و كار را برای شركت های ایرانی سخت می كند، توسط بیشتر از ۱۵۰۰ تیم استارت آپی طراحی و تولید شدند.
این در شرایطی است كه بعضی از اپلیكیشن ها و محصولات ایرانی تابحال نتوانستند انتظاراتی كه از آنها وجود داشته را پاسخ دهند، نمونه های این محصولات ایرانی پیام رسان هایی هستند كه حتی با وجود فیلترینگ رقبای خارجی خود و حمایت های چند میلیاردی و برخورداری از امكانات فنی، نتوانستند مخاطب ایرانی را آن طور كه باید جذب كنند و در این میان، یكی از مهم ترین مواردی كه همواره از سوی كارشناسان مانعی برای جذب مخاطب به شمار می رفت، اعتماد كاربران به محصولات داخلی بوده است.
حتی پیشنهادهایی هم برای رفع دغدغه های امنیتی و حریم خصوصی عنوان شد، مثلا اینكه یك مرجع مستقل، پیام رسانی را كه كاملا خصوصی است، بررسی كند و بگوید طبق آزمایش ها، این پیام رسان رمزگذاری سرتاسری (end-to-end) دارد؛ یعنی همه پیام ها با كدی كه ادمین ها هم نمی توانند بخوانند، مخفی می شوند و تنها فرستنده و گیرنده به اطلاعات دسترسی داشته باشند، تا درنهایت مردم اعتماد كنند و استفاده از ابزار بومی برایشان توجیه داشته باشد.
البته در این مدت بعضی از اپلیكیشن ها هم توانستند با رفع نیاز كاربران و با اطمینان دادن به آنها، از بابت رعایت حریم خصوصی، اعتماد كاربر را جلب كنند. با این حال، گاهی اتفاقاتی رخ می دهد كه مبحث اعتماد را بار دیگر مطرح كرده و با زیر سوال بردن مباحث حریم خصوصی، كار را برای سایر اپلیكیشن ها كه تلاش بر رعایت این موارد دارند هم سخت می كند.

روزهای متوالی پدیده نشت اطلاعات
در ایام گذشته در كنار تمامی رویدادهای نشت اطلاعات از فروش آی دی و شماره تلفن ۴۲ میلیون كاربر ایرانی تا لو رفتن اطلاعات پنج میلیون كاربر ایرانی در یك فروشگاه آنلاین و پس از آن فروش اطلاعات كاربران از فروشگاهی كه مدتی پیش دیتابیسش لو رفته بود، رویدادی درباره حریم شخصی استفاده كنندگان از یك ابزار بومی صورت گرفت كه موجی از انتقاد كاربران به مبحث را به راه انداخت.
در این میان، وزیر ارتباطات گاهی دیدارهایی با فعالان رسانه ای و شبكه های اجتماعی حوزه فناوری اطلاعات و استارت آپ ها برای شنیدن نظرات آنها دارد. یكی از این جلسات در ایام ابتدایی فروردین و به صورت آنلاین و در پلتفرم بومی اسكای روم برگزار گردید. اما بعد از انتقاد یكی از حاضران به وضعیت نامناسب كیفی و اختلال در این پلتفرم در توییتر، اسكرین شاتی از این جلسه به همراه اطلاعات اتصال سرویس كاربر منتقد منتشر گردید.
اما اسكای روم درباره این مورد اطلاعیه ای هم صادر و اعلام نمود: نمایش اطلاعات مربوط به وضعیت اینترت كاربران حاضر در جلسه، جزو قابلیت های عمومی اسكای روم است كه در سایر پلتفرم های بین المللی مانند ادوبی كانكت هم فراهم گشته است و در اختیار برگزاركنندگان و مدیران رویدادهای آنلاین قرار می گیرد. این اطلاعات برای بهینه سازی كیفیت صدا، تصویر و محتوای جلسه با اینترنت هر یك از كاربران و رفع مشكلات احتمالی مورد استفاده قرار می گیرد و حریم خصوصی افراد را نقض نمی كند.
همینطور درباره انتقاد به انتشار اسكرین شاتی از این جلسه نوشت: اسكای روم به هیچ عنوان قابلیت ضبط صدا ندارد و تصویری كه در حساب توییتر اسكای روم انتشار یافت، در زمان برگزاری جلسه و به علت حضور تیم فنی بعنوان ادمین ثبت شده بود، چونكه برخی كاربران با اختلال اینترنت روبه رو بودند. این تصویر به اشتباه در توییتر به جای آنكه به صورت خصوصی در پاسخ به توییتی ارسال شود، به صورت عمومی توییت شد و از اینكه باعث خدشه دار شدن حریم خصوصی كاربران این جلسه شدیم، از افكار عمومی عذرخواهی می نماییم و قول ما به كاربران این است كه در ادامه فعالیت خود در حوزه ارتباط با مشتریان و پشتیبانی كاربران دقت بیشتری داشته باشیم.
اما بعد از این جریان، پوریا آستركی - كارشناس فناوری اطلاعات و منتقد به اختلال در كیفیت اسكای روم - در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: پس از جلسه ای كه با حضور وزیر ارتباطات و به دعوت سازمان فناوری اطلاعات برگزار شد، به این علت كه سامانه در دقایق طولانی از جلسه برای من كار نمی كرد، در توییتر نوشتم كه از كیفیت سرویس ناراضی ام. این انتقاد یك كاربر از یك سرویس است و نمونه هایش را زیاد می بینیم كه از سرویسهای مختلف داخلی یا خارجی، تعریف یا انتقاد می شود.
وی با بیان این كه من حداكثر یك كاربر ناراضی بودم و حتی پیش از این درباره برخی پلتفرم های دیگر هم توییت انتقادی كردم، اظهار داشت: معمولا جوابی كه در انتقاد به سرویسهای خارجی می گیریم یا سكوت است یا عذرخواهی یا تشكر و البته اگر لازم باشد جزئیات فنی را هم توضیح می دهند. اما این شركت یك انتقاد ساده را به یك موج و مسئله پرسروصدا تبدیل كرد و علتش این است كه در سطح شركت ها احترام به مشتری و حریم خصوصی تعریف نشده است.

بی اعتمادی در حوزه حریم خصوصی، جدی است
این كارشناس فناوری اطلاعات در پاسخ به این كه رویدادهای این چنینی چه تاثیری در فعالیت سایر ابزارهای بومی خواهد گذاشت، اظهار داشت: این مورد كار را برای سایر اپلیكیشن ها و برنامه ها سخت می كند. بی اعتمادی در حوزه حریم خصوصی در جامعه ما، یك مبحث جدی است. بخشی از این بی اعتمادی به مسائلی كه اصولا به بخش خصوصی ارتباطی ندارد برمی گردد و تجربه مردم از عدم احساس امنیت است، بخشی از ماجرا هم به حوزه آی سی تی برمی گردد كه خیلی جدی است.
آستركی با بیان این كه دولت، حاكمیت و شورایعالی فضای مجازی از اینترنت و فضای مجازی و شبكه ملی اطلاعات برداشت فنی دارند، اظهار داشت: امكان دارد برخی تصور كنند اینترنت یك سری سرور و سوئیچ و پهنای باند و اتصال و سرعت انتقال داده است، درحالی كه اصل قضیه بنیاد فلسفی اینترنت است، مسائلی مثل گردش آزاد اطلاعات، حریم خصوصی و بی طرفی شبكه.
وی افزود: با وجود فتوای مقام معظم رهبری درباره حریم خصوصی، هنوز هم آن دغدغه لازم درباره حریم خصوصی وجود ندارد. این بی اعتمادی مردم برمی گردد به نبودن این دغدغه و بی دقتی كه وجود دارد. اگر به این اصول دقت نكنیم، حاصل كار یك فناوری راهگشا اما خطرناك می باشد كه عواقبش می شود نقض حریم خصوصی مردم و عدم رعایت بی طرفی كه می تواند به جامعه، مردم سالاری و پیشرفت و توسعه پایدار ضربه بزند.

می توان انتقادات را به فرصتی برای بهبود تبدیل كرد
این كارشناس فناوری اطلاعات در انتها اظهاراتش تصریح كرد: شركت ها باید توجه داشته باشند كه نظرات كاربر مهم می باشد و این كه انتقاد كاربر مطرح شود، یك اتفاق طبیعی است و می توان این انتقادات را به فرصت تبدیل كرد. البته از سوی هم بنیان گذار این شركت، تماسی گرفته و بابت این اتفاق دلجویی در اطلاعیه ای توضیحاتی درباره حریم خصوصی و رفع ایرادات آن عرضه كردند.
البته روز گذشته هم امیر ناظمی - رئیس سازمان فناوری اطلاعات- اظهار كرد حبس قانون حفاظت از داده های عمومی در نظام بروكراسی به این معنا نیست كه قانونی برای اجبار سازمان ها و دستگاه ها به حفاظت از داده های شخصی وجود ندارد و قوانین موجود می تواند منجر به محكومیت هر فرد حقیقی و حقوقی شود كه در محافظت از داده ها سهل انگاری كرده است.
هرچند امكان دارد رویدادهای این چنینی در گذر زمان به دست فراموشی سپرده شود، اما موضوعی كه همچنان به صورت معضل باقی می ماند، بی اعتمادی كاربران به ابزارهای داخلی است و دغدغه شركت ها و پلت فرم های ایرانی كه از این پس برای جلب اعتماد كاربران باید تلاش بیشتری كنند.



1399/01/17
16:18:19
5.0 / ۵
3472
تگهای خبر: آنلاین , ارتباطات و فناوری اطلاعات , اینترنت , پیام رسان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد سریال ادامه دار بی اعتمادی به اپلیكیشن های داخلی
نظر شما در مورد سریال ادامه دار بی اعتمادی به اپلیكیشن های داخلی
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها