رسانه های داخلی و طرح سهمیه بندی بنزین

رسانه های داخلی و طرح سهمیه بندی بنزین برتریها: رسانه های كشور امروز نیز به تجزیه و تحلیل اخبار مربوط به سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین پرداختند و واكنش ها نسبت به اظهارات رئیس جمهوری درباره این طرح و اصلاح نرخ بنزین را در صدر اخبار و گزارش های خود قرار داده اند.


به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا، سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین به منظور افزایش توان مالی اقشار كم درآمد صورت پذیرفت و دولت بر طبق این طرح به اعطای یارانه معیشتی به چندین میلیون نفر پرداخت.
رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب واكنش ها به اظهارات حسن روحانی درباره بی اطلاعی از آغاز سهمیه بندی و اصلاح قیمت بنزین را مورد توجه قرار داده اند.
رسانه های اصولگرا نیز تاكید مقامات كشور و نمایندگان مجلس در واكنش به سخنان تأمل برانگیز رئیس جمهور درباره جهل از افزایش قیمت بنزین را مورد بررسی قرار دادند.
رسانه های اصلاح طلب
واكنش ها به سخنان حسن روحانی از اجرای طرح اصلاح نزخ بنزین
تیتر نخست روزنامه آفتاب یزد " به اظهارات اخیر روحانی" اختصاص یافته است.
روزنامه آفتاب یزد: یكی از لطمه هایی كه كشور ما در سال های اخیر به آن مبتلا شده است عدم مسئولیت پذیری مدیران در رده های مختلف در قبال وظایف و كارهایی است كه برعهده دارند.
این یادداشت به قلم حمید قزوینی می افزاید: اظهارات روز چهارشنبه آقای روحانی مصداق بارز و روشن این مسئولیت ناپذیری است، وقتی رئیس جمهور در رسانه ملی با یك لحن مطایبه آمیز بیان می كند من هم بامداد آن روز باخبر افزایش قیمت بنزین شدم و از مسئولیت اتفاقی كه افتاده شانه خالی می كند، دیگر ببینید كه زیر مجموعه ایشان در قبال این مسئله و حوادثی كه به دنبال آن به وجود آمد چگونه عمل می كنند. این در حالیست كه در هفته گذشته گزارش ها و اخباری از نماینده مجلس عنوان شد كه آنها پیش تر شایعاتی مبنی براینكه احیانا مقرر است بزودی چنین تصمیمی اجرایی شود به گوششان رسیده بود. وقتی شایعه چنین تصمیمی به مجلس می رسد مفهومش این است كه باید حتما در رده های بالای دولت این مساله بطور جدی مطرح شده باشد.
«اعتماد» از واكنش ها به جهل حسن روحانی از اجرای طرح اصلاح نرخ بنزین با عنوان "همه مقابل رئیس جمهور رئیس جمهور مقابل خودش" گزارش می دهد.
این روزنامه به نقل از رئیس جمهور: «من هم مثل مردم جمعه فهمیدم كه قیمت بنزین تغییر كرده است» جمله ای است هر چند كوتاه اما با دامنه گسترده ای از تبعات و واكنش ها. چهارشنبه شب بود كه رئیس جمهوری در جریان سفر به مناطق زلزله زده شمال شرق كشور، در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی ادعا نمود كه از زمان و شیوه اجرای طرح اصلاح نرخ بنزین خبر نداشته؛ چونكه مسئولیت آنرا به وزارت كشور و شورای عالی امنیت ملی واگذار كرده بود. تركیب شنیدن «خبر نداشتم» از طرف رئیس جمهوری با شنیدن و دیدن خنده های حسن روحانی هنگام ادای این جمله، آن هم در شرایطی كه مردم به وضعیت معیشتی اعتراض داشته، برای بیان اعتراض شان راهی خیابان شدند و در این میان برخی از شهروندان- چه از مردم و چه از نیروهای انتظامی- كشته شده اند، چنان ناخوشایند و عجیب به نظر می رسید كه تمام دو روز گذشته از چهره های سیاسی تا كاربران فضای مجازی و حتی مجریان و هنرپیشه ها به آن واكنش نشان دادند و البته طبیعی است كه در این وانفسا هیچ یك از واكنش ها در امتداد همراهی و همدلی با دولت نبود، حتی از طرف جریان یا كنشگرانی كه خود در رای آوری حسن روحانی موثر بوده اند. از همین رو این «بی خبری» آنقدر عجیب، غیرقابل درك و باور بنظر می رسد كه همین غیرقابل درك بودن است كه حامیان سرسخت را وادار به سكوت و حامیان سابق و مخالفان را به واكنش واداشته است.
این روزنامه همین طور با انتخاب تیتر "خشم، شرم، ناباوری و باقی ماجرا" به نقل از غلامحسین كرباسچی، دبیركل حزب كارگزاران سازندگی، در صفحه توییتر خود به این سخنان واكنش نشان داد و نوشت: «به عنوان یكی از حامیان این دولت غرق در عرق شرم از مصاحبه وزیر كشور بودم كه سخنان همراه با قهقهه جناب رئیس جمهوری پاك ناامیدمان كرد. دریغ از كمی انصاف و احساس تدبیر.»
اما فارغ از خشم یا عذرخواهی، غیرقابل باور بودن گزاره مورد تاكید حسن روحانی، تنها برای شهروندان نبوده و حتی كسانی كه سال ها پیش دستی بر آتش دولت داری داشته اند نیز نتوانسته اندبا این حرف كنار بیایند. چه آنكه عبدالله رمضان زاده، سخنگوی دولت اصلاحات نیز در توییتر خود نوشت: «آقای رئیس جمهوری من سخنان شما را در مورد بی اطلاعی از تاریخ اجرای سیاست جدید بنزین باور نكردم و گمانم بر این است كه بسیاری دیگر از مردم ایران نیز چنین باوری ندارند. وای بر ما اگر راست گفته باشید و از چنین موضوعی ناآگاه بوده اید.»
روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم محمدحسین لطف الهی می نویسد: حامیان دولت از مردم خجالت می كشند
در ادامه یادداشت آمده است: كنار گذاشته شدن مجلس شورای اسلامی از تصمیم گیری درباب افزایش قیمت بنزین، یكی از جرقه های آغاز ماجرائی شد كه كشور را بیشتر از یك هفته درگیر خود كرد و اثر آن احیانا تا مدت زیادی باقی خواهد ماند؛ اتفاقی كه از بی اعتمادی جدی مردم به مسئولان خبر می داد و شاید هشداری بود برای مسئولان كه هرچه سریع تر بازبینی جدی در سیاست ها و عملكرد خود داشته باشند. «آرمان ملی» در گفت و گو با پروانه سلحشوری نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی به بررسی این مساله پرداخته است. این عضو فراكسیون امید می گوید از دی ماه ۹۶ هیچ تلاشی برای ترمیم شكافی كه ایجاد شده، اتفاق نیفتاده و اگر درباب اتفاقات سال ۹۸ نیز همان شرایط تكرار شود، آینده خطرناك خواهد بود.
رفتارشناسی مسئولان درباب اتفاقات بنزینی، موضوعی است كه روزنامه ابتكار به آن توجه داشته است.
دربخشی از این یادداشت به قلم محمدعلی وكیلی می خوانیم: افزایش قیمت بنزین و اعتراضات خیابانی به آن، آشوب و آشفتگی در عرصه عمومی ساخته است. كف خیابان بعضاً گرفتار آشوب و عرصه رسمی قدرت مبتلا به آشفتگی شده است! تناقض و گاه تنازع در عرضه روایت‏های رسمی این آشفتگی در ساحت قدرت را نشان می‏دهد. گذشته از این نزاع‏ها، به نظرم همه دوستداران كشور باید دست‏كم در چند نكته توافق كنند تا امیدی به اصلاح امور باشد.
اعتراض «حق طبیعی» هر شهروند است. حقی كه قانون اساسیِ ما آنرا به رسمیت شناخته است. معنای حق طبیعی این است كه خدشه‏ناپذیر است و بر هر امری اولویت دارد. پس با هر بهانه‏ای نمی‏توان آنرا نقض كرد. یكی از موارد نقض آن، بالا بردنِ میزانِ خشونت در آن است؛ چونكه تولید خشونت از هر طرف، بطور طبیعی مجوز خشونت به طرف مقابل هم می‏دهد. بالا رفتن هزینه اعتراض، یك قربانی بزرگ دارد: «حق اعتراض!» پس این خشونت و این هزینه سرسام‏آور در اعتراضات، عملاً به ذبح حق اعتراض می‏انجامد. خشونت می‏تواند از هر طرفی آغاز شود(حكومت، مردم و یا دشمن)، اما باید بدانیم حفظ این حق بر ذمه حكومت است. حتی اگر دشمن به دنبال مهندسی اعتراضات برای بالابردنِ هزینه و خشونت آن است، جلوگیری از این كار بر عهده حكومت است. بالارفتنِ خشونت اعتراضات، به معنای عدم توفیق حكومت در انجام یكی از وظایفش و عدم صیانت از یكی از حقوق بنیادین شهروندان است.
روزنامه ایران در صفحه نخست خود به تحلیل عباس عبدی از ریشه های حوادث اخیر "درباره بی اعتمادی و ناامیدی به آینده فكر كنیم" پرداخته و می نویسد: از شكاف در ساخت قدرت به ناتوانی در تصمیم ملی رسیده است
عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی-اجتماعی، ریشه حوادث آبان ماه را فراتر از تصمیم گیری درباره بنزین دانست و با تحلیل این وقایع با سه رویكرد مدیریتی، امنیتی و جامعه شناختی، تاكید كرد كه اعمال ناگهانی افزایش قیمت بنزین، ناشی از شكاف شدید در ساخت قدرت است كه به مردم این پیام را می دهد كه ما (حاكمیت) اتحادی در این مسأله نداریم، پس خودتان در این زمینه اقدام كنید.
وی اظهار نمود كه اتفاقات اخیر یك تحول كیفی در وضعیت جامعه ایران است كه قابل قیاس با حوادث ۹۶ و ۸۸ نبود. ما از این به بعد نمی توانیم آرایش نیروها و مسائل و روابط آنها را در قالب گذشته تحلیل نماییم.
سوء استفاده دلواپسان از گرانی بنزین زنگنه می ماند، تیتری است كه روزنامه جهان صنعت برگزیده است.
این روزنامه در ادامه گزارش می افزاید: در حالی دلواپسان بار دیگر به دنبال استیضاح شیخ الوزرا برای كارهای كرده و نكرده اش هستند كه بنظر می رسد پشت پرده این اقدام همچون استیضاح دیگر اعضای كابینه دولت مقاصدی جز واكاوی مسائل مطرح گردیده است.
نمایندگان حذف كارت سوخت و راه اندازی مجدد آن، افزایش قاچاق سوخت، ارائه اطلاعات غلط درباره افزایش قیمت بنزین، عدم صداقت درباره علت گران شدن نرخ بنزین، وجود دستگاه كارتخوان در دفتر وزارت نفت، ناكارآمدی در انعقاد قراردادهای میادین مشترك گازی و نفتی، اتخاذ برخی تصمیمات نادرست در واگذاری ها و همین طور عدم توجه به توسعه پالایشگاه ها و پتروشیمی ها و فرآورده های نفتی را از دلیلهای استیضاح شیخ الوزرا اعلام نموده اند. اما بنظر می رسد همچون استیضاح دیگر وزیران این دلیلهای تنها بهانه ای است برای تسلیم این وزیر كهنه كار در مقابل خواسته هایشان.
خبرگزاری ایسنا تیتر "شـــعـــبــده بـــازان بـــنــزیــــن" را برجسته سازی كرده و در ادامه نوشت: اولین دقایق اعلام افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین
شعبده بازها یك اصل اولیه دارند و آن این است كه توجه تماشاگران را به چیز دیگری - به جز كاری كه در حال انجام آن هستند - جلب می كنند. منتقدان دولت، خواسته یا ناخواسته توجه مردم را در غالب موارد به سمت اتفاقاتی جلب كردند كه دربرگیری بیشتری داشته و جذاب باشد.
به گزارش ایسنا، شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، بعد از چندین جلسه بررسی قیمت سوخت، تصمیم گرفت تا قیمت بنزین را افزایش دهد. مقام معظم رهبری نیز تاكید نمودند كه از مصوبات این شورا حمایت خواهند كرد. در واكنش به این تحولات، اعتراض ها و اغتشاش هایی شكل گرفت. اموال عمومی لطمه دید و عده ای جان باختند.
تارنمای خبرآنلاین در صفحه نخست خود می نویسد: چرا مخالفان دولت، زخمهای انتخاباتیشان را با بنزین درمان می كنند؟
این تارنما به یادداشت اعتماد اشاره كرده و نوشت: یك راهش همین است كه قیافه «شرمنده» به خود بگیریم و با به كار بردن تعابیری احساسی از كرده و نكرده خود ابراز پشیمانی نماییم و حتی از مردم عذر بخواهیم.
اگر سلبریتی ها یا غیر اهل سیاست چنین كنند بر آنها حرجی نیست. آنها پیچیدگی های دنیای سیاست را تاب نمی آورند، خیلی زود از عواطف و هیجانات درست و غلط شان پیروی می كنند و درصدد جبران مافات برمی آیند. آنها كه احساسی رای داده بودند امروز هم احساسی رای خودرا پس می گیرند... اما آیا اظهار شرمندگی از سیاستمداران كاركشته هم مسموع است؟ درست است كه همه این سروصداها از گور بنزین بلند شده اما كیست كه نداند، قضیه منحصر به بنزین و تصمیم دولت نیست. به این بهانه زخم های كهنه- حتی زخم های انتخاباتی كه هیچ گاه التیام نیافتند- سر باز كرده اند و وضعیت پیچیده ای را برای كشور و حاكمیت و دولت رقم زده اند.
یارانه معیشتی دولت
در یادداشت روزنامه همدلی "یارانه معیشتی و وعده های دولت" انعكاس ویژه ای یافته است.
دكتر صلاح الدین هرسنی ‪در این یادداشت آورده است: همچنان كه عمر حباب ها بسیار كوتاه و اندك و تركیدنی است و حیات آنها به سر سوزنی بسته است، بنظر می رسد وعده های دولت نیز در مسئله اختصاص یارانه معیشتی به سان حباب عمل می كند و دولت با نوع برنامه هایی كه در دستور كار دارد، بر خلاف انتظار خیلی زود مقرر است از وعده های خود عقب نشینی كند.
این عقب نشینی و روی بر تافتن دولت از وعده های خود در شرایطی رخ می دهد كه دولت روحانی در همان ابتدای افزایش قیمت بنزین یا بگفته خودشان واقعی كردن قیمت آن، اعلام نموده بود كه درآمدهای حاصل از افزایش قیمت بنزین، مقرر است صرف افراد كم درآمد و ضعیف جامعه شود؛ ولی هنوز كمتر از 10روز از این وعده دولت نگذشته است كه شاهد نوعی چندگانگی ها و ابهام و همین طور در نظر گرفتن بعضی از شروط در رفتار دولت در باره اختصاص عواید حاصل افزایش قیمت بنزین به اقشار ضعیف و خانواده های كم درآمد هستیم.
پیامدهای ناشی از افزایش قیمت بنزین
روزنامه دنیای اقتصاد به نقل از مركز آمار برای ماه آبان اعلام نمود: نقطه به هدف خوردن تورم بنزین
بر اساس گزارش مركز آمار در ماه گذشته تورم ماهانه برای دهك ها، ۲ روند متفاوت را ثبت كرد؛ یك روی كاهشی برای دهك های بالا و یك روی افزایشی برای دهك های پایین. بیشترین تورم مربوط به دهك اول و معادل ۹/ ۱ درصد بود و كمترین تورم نیز به طبقات میانی هزینه ای و در حدود ۴/ ۱ درصد ثبت شده است. گزارش مركز آمار حكایت از یك تفاوت در عوامل به وجود آورنده تورم و اثرپذیری از سیاست بنزینی در آبان ماه در میان دهك های مختلف دارد. قیمت بنزین در هفته پایانی آبان ماه افزایش پیدا كرد، گروه حمل و نقل در بعضی دهك ها نقش كلیدی را در شاكله تورم بازی می كند. به روایت مركز آمار، آنی ترین واكنش را سبد مصرفی دهك های بالا به افزایش قیمت بنزین نشان داده است. طوری كه از كل تورم ماهانه دهك دهم (۷/ ۱ درصد)، در حدود یك درصد متعلق به گروه حمل و نقل بوده است. در صورتیكه سهم افزایش قیمت بنزین در تورم ماهانه دهك اول حدود ۱۴/ ۰ درصد بوده است؛ یعنی در حدود یك هفتم دهك دهم. بالاترین هزینه های دهك اول، تحت تاثیر گروه سبزیجات و مسكن بوده است. البته برای مطالعه میزان و شكل اثرگذاری تورم بنزین بر دهك های مختلف، باید منتظر گزارش های ماه های بعد بود، اما تصویر اولیه گزارش مركز آمار، پردرآمدها را متاثرین اصلی افزایش قیمت بنزین معرفی می كند.
سرنوشت بازار مسكن بعد از افزایش قیمت بنزین، موضوعی است كه تارنمای نامه نیوز به آن اشاره نموده است.
بعد از افزایش قیمت بنزین نرخ ها در بازار ارز، سكه، طلا و خودرو با صعود روبرو شد، حال در این شرایط باید دید در بازار مسكن چه رخ خواهد داد و آیا قیمت ملك باردیگر گران خواهد شد و ركود بازار مسكن عمیق تر از گذشته خواهد شد؟
بازار معاملات مسكن در تهران طی ماه میانی پاییز با دو روند متفاوت قیمت فروش و حجم خرید مواجه گردید. اطلاعات رسمی از این بازار نشان میدهد آبان امسال به رغم افزایش ۱۸ درصدی حجم معاملات خرید آپارتمان نسبت به مهر، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسكونی در تهران در همین فاصله زمانی نزدیك به ۲ درصد كاهش پیدا كرد.
تارنمای بهار نیوز به بررسی تاثیر افزایش قیمت بنزین بر نرخ تورم پرداخته و به نقل از یك اقتصاددان می گوید اگر قرار بود قیمت بنزین روی نرخ تورم تاثیر بگذارد، باید در كشورهایی كه بنزین را ۱۰ برابر گرانتر از ایران می فروشند، تورم بسیار بالایی به وجود می آمد.
جعفر خیرخواهان به تشریح لزوم های افزایش قیمت بنزین پرداخت و اظهار نمود: قیمت هركالا درسطح جهانی تعیین شده و خرید و فروش می شود. درحال حاضر قیمت بنزین در خلیج فارس حدود ۵۰ سنت است كه ما تا چند روز پیش آنرا حدود ۹ سنت می فروختیم. به عبارت دیگر بنزین با قیمت هزار تومان و با در نظر گرفتن دلار ۱۲ هزار تومانی، برابر با ۹ سنت و بسیار ارزان بود. در كشورهای همسایه همچون تركیه و پاكستان كه وضعیت درآمدی آنها تفاوت چندانی با ایران ندارد، بنزین به قیمت ۵۰ سنت به فروش می رسد كه برای دولت درآمدزایی دارد، برای اینكه از آن مالیات هم دریافت می كند.
در تارنمای انصاف نیوز درخواست قضایی ابطال مصوبه ی افزایش قیمت بنزین، پوشش خبری داده شده است.
این تارنما به نقل از یك وكیل دادگستری می گوید با بررسی حقوقی، دادخواست ابطال قسمتی از مصوبه ی سران سه قوه در خصوص دو نرخه بودن و سهمیه بندی را به دیوان عدالت اداری تحویل داده است.
به گزارش انصاف نیوز، «سعید بدخش» در این زمینه می گوید: به نظر بنده مطابق قانون هدفمند سازی یارانه ها، دولت حق تعیین دو نرخ برای بنزین و سهمیه بندی آنرا ندارد. برای اینكه در ماده یك و در مفهوم آن، اجازه ی تعیین تنها یك قیمت داده شده است. از طرفی فقط درباب آب و برق مجوز قیمت های ترجیحی و پلكانی داده شده است. بدین سبب می بایست آن قسمت از مصوبه درباب قیمت دوم (از قرار هر لیتر سه هزار تومان) به سبب مخالفت با قوانین باطل شود. این دادخواست و رسیدگی شایسته ی دیوان در كوتاه ترین زمان ممكن، نشان دهنده ی ظرفیت كشور و قوانین جاری در خصوص مسیرهای درست اعتراض به یك مصوبه خواهد بود.
رسانه های اصولگرا
واكنش ها به سخنان حسن روحانی از اجرای طرح اصلاح نزخ بنزین
روزنامه وطن امروز تیتر "دولتی كه گوش نداشت" را بزرگنمایی كرده و می نویسد:
روزنامه وطن امروز می نویسد: مهم ترین خاصیت دولت حسن روحانی چیست؟ دولت اعتدال، دولت برجام، دولت عقلانیت، دولت پیر، دولت لَخت، دولت حرف و در نهایت؛ دولت تدبیر و امید، مجموعه اسامی متفاوتی است كه موافقان و منتقدان دولت در این سال ها برایش برگزیده اند. مهم ترین خاصیت دولت و تفكر حاكم بر آن اما از نگاه این قلم، «حرف ناشنوی» و «مشورت ناپذیری» است. مجموعه الفاظ درشت و توهین آمیزی كه آقای روحانی در مواجهه با منتقدان دولتش به كار برده، در تاریخ 40ساله جمهوری اسلامی یك ركورد است. مسأله خطرناك تر اما اصرار عجیب دولت بر تكرار اشتباهات و اعتقاد متصلب آن به درستی راه های تكراری و تجربه شده است. دولت و شخص آقای روحانی بیشتر از هر كسی از بدعهدی اروپا و غرب در مذاكرات هسته ای دهه 80 آگاهی داشتند، با این وجود باردیگر با همان دولت ها قرارداد سستی امضا كردند كه یك سال ونیم بعد از خروج عضو اصلی آن هم دست كشور ما به هیچ جایی بند نیست.
دولت حالا فهمیده توقف طرح مسكن مهر و فحاشی چندساله به آن چه بر سر حوزه مسكن و قشر مستاجر آورده، پس طرحی بسیار كوچك تر ولی بسیار گران تر(!) را به مردم عرضه می كند! دولت بالاخره دریافته كه توقف طرح سهمیه بندی بنزین چقدر نابخردانه بوده است. دولت ظاهرا فهمیده كه تخریب طرح هدفمندی یارانه ها با برچسب صدقه دادن به مردم و گداپروری حرف خوبی نبوده، پس حالا با افتخار هر چه تمام تر یارانه بنزین را در چارچوب طرح حمایت معیشتی به حساب برخی سرپرستان خانوار واریز می كند.
صبح نو در صفحه نخست روزنامه خود نوشت: حامیان دولت برای اعاده حیثیت خود، اعتراضات پراكنده ای نسبت به جهل رئیس جمهوری از زمان اجرای طرح بنزین داشتند
این روزنامه با انتخاب تیتر "سروصدای كور اصلاح طلبان" اظهار نظر اخیر رئیس جمهوری درباره بی اطلاعی اش از زمان اجرای طرح افزایش قیمت بنزین، تعجب افكار عمومی و نیروهای سیاسی منتقد و حامی دولت را به دنبال داشت.
این روزنامه همین طور به نقل از ابطحی آورده است: باور بی اطلاعی رئیس جمهوری سخت است
در سرمقاله روزنامه خراسان می خوانیم: آقای رئیس جمهور ما به شدت نگرانیم"
محمدسعید احدیان نویسنده این سرمقاله می نویسد: جناب آقای روحانی!
وظیفه خود می دانم به شكلی صریح نگرانی خودرا از فاصله بسیار جدی دولتمردان با مردم اعلام كنم. جناب عالی همراه با خنده توضیح دادید كه مانند مردم از افزایش قیمت بنزین بامداد جمعه كه از خواب بیدار شده اید، باخبر شده اید. با شنیدن این اظهارات بیشتر از تعجب، نگرانی گریبانم را گرفت.
هنگامی كه رئیس محترم جمهور چندین ساعت بعد از مردم عادی از یكی از مهم ترین تصمیمات تمام دولت اش باخبر می شود(چون مردم شب پیش از این بمب خبری باخبر شده بودند)، زمانی كه رئیس محترم شورای عالی امنیت ملی چندین ساعت بعد از شروع اعتراضات و آغاز چالش هایی كه امنیت قسمتی از مردم را به خطر انداخته بود، از آن باخبر می شود و زمانی كه نوبخت بحث های صورت گرفته درباره افزایش قیمت بنزین را كافی می داند و رئیس دفتر رئیس جمهور توضیحات نیم ساعته رئیس جمهور در هیئت دولت را برای مردم كافی اعلام می كند، به ما حق دهید كه باردیگر نگران شویم.
دولت با افكارعمومی چه كار می كند؟ عنوانی است كه در تارنمای جهان نیوز می توان مطالعه كرد
این تارنمای خبری در ادامه می نویسد: بازی تو بودی من نبودم در یك طرح مهم/ وقتی ادعای جهل روحانی دوستان دولت را هم عصبانی كرد
سئوال اساسی اینجاست كه دولت با افكارعمومی چه كار می كند؟ نه تنها یك صدای واحد از دولت درباره طرح سهمیه بندی بنزین و مشتقات آن دیده نمی گردد بلكه سخنان ضد و نقیض و حتی نقض كننده یكدیگر است.
در بخش دیگر این گزارش می خوانیم: پس از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین بود كه گلایه ها نسبت به عدم اطلاع نسبت به این مساله میان مردم و نخبگان شروع شد. «علی ربیعی» سخنگوی دولت در گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به این مساله كرد: «اطلاع رسانی از چند سال قبل انجام شده بود و تعجب می كنم چرا برخی بزرگان انتقاد می كنند؟»
واكنش ها به اظهارات روحانی درباره بی اطلاعی از افزایش قیمت بنزین از دیگر موضوعات مورد توجه تارنمای مشرق نیوز است
این تارنما در بخش دیگر گزارش خود آورده است: مقامات كشور و نمایندگان مجلس در واكنش به اظهارات تأمل برانگیز رئیس جمهور درباره بی اطلاعی از افزایش قیمت بنزین تاكید كردند: سخنان روحانی، در شأن رئیس جمهور و مردم نبود.
به گزارش مشرق، اظهارات تأمل برانگیز روحانی در خصوص اطلاع نداشتن از زمان آغاز سهمیه بندی و اصلاح قیمت بنزین، با واكنش مقامات و نمایندگان مجلس مواجه گردید.
حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه برای اجرای طرح افزایش قیمت بنزین، اقناع عمومی انجام نپذیرفت، عنوان كرد: مردم ایران از این برنامه ناراضی هستند، اما به سبب فرمایشات رهبر معظم انقلاب و برای دفاع از نظامشان حتی به خیابان ها آمدند و ضد اغتشاشات راهپیمایی كردند.
حمایت رهبری از طرح سهمیه بندی بنزین
روزنامه كیهان به نقل از خطیب جمعه تهران: واكنش رهبر انقلاب به سهمیه بندی بنزین صیانت از امنیت ملی بود
امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینكه شیوه اجرای این تصمیم بزرگ [سهمیه بندی بنزین] كه دارای ابعاد ملی بود در بوته نقد است و توضیح لازم و اقناع ملی و اجماع نخبگانی صورت نگرفت، اظهار داشت: برای كاهش نگرانی ها مسئولان محترم بسته ای را در نظر گرفتند اما هم باید با مردم از رسانه ملی صحبت كرد و دراین زمینه كوتاهی نكنند و از مردم هم عذرخواهی و دلجویی شود و هم نظارت مستمر برای جلوگیری از افزایش قیمت مصنوعی داشته باشند.
حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اكبری در خطبه های نماز جمعه تهران بااشاره به اینكه در مدیریت مصرف بنزین بطور خاص اجماع وجود دارد كه ما یكی از كشورهای مُسرِف هستیم و یك عیب ملی دراین زمینه وجود دارد، اظهار داشت: سبكی كه در مصرف انرژی و بنزین داریم، متعارف نیست و در بالای جدول جهانی از نظر مصرف نامناسب هستیم.
روایت كریمی از جلسه مجلس قبل از گرانی بنزین؛ تیتر مورد انتخاب خبرگزاری مهر است
مهر به نقل از لاریجانی نوشت: راهكار تامین بودجه سال آینده اصلاح قیمت بنزین است
عضو فراكسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: لاریجانی قبل از گرانی بنزین به نمایندگان گفت «یكی از راهكارهای تأمین منابع موردنیاز برای بودجه سال آینده، می تواند اصلاح قیمت حامل های انرژی باشد.»
علی اكبر كریمی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اظهارات اخیر جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور در خصوص اینكه نمایندگان از گرانی بنزین باخبر بودند، اظهار داشت: همانطور كه بعضی از نمایندگان بارها مطرح كرده اند، ما هیچ اطلاعی از اصلاح قیمت بنزین قبل از اعلام رسمی آن نداشتیم.
پیامدهای ناشی از افزایش قیمت بنزین
خبرگزاری فارس نیز به سوژه بنزین، طرح تازه ترافیك و آلودگی هوا؛ واكنش نشان داده و در ادامه می افزاید:
از ماجرای مشكوك حذف كارت های سوخت تا طرح تازه ترافیك تهران. این گزارش نگاهی دارد به رئوس مهم ترین پیگیری هایی كه مردم سوژه های آنرا از «فارس من» مطالبه كردند.
به گزارش این رسانه خبری، هوا آلوده است؛ نفس های مردم به شماره افتاده. قرار بود افزایش چند برابری بهای بنزین موجب كاهش مصرف و بهبود كیفیت هوا شود؛ نشد! مثل بسیاری از وعده های دیگر. خبری از مدعیان طرح تازه ترافیك هم نیست؛ طرحی كه آن هم قرار بود مثلاً اوضاع خیابان های تهران را سر و سامان دهد. مردم مانده اند و آلودگی.
تارنمای راه دانا تیتر "دولت باز هم خلف وعده كرد؟" را برجسته سازی كرده و از گرانی ۲۰۰ درصدی كالاها در غرب كشور آگاهی داده است.
مسئولان بازرسی اصناف می گویند در ایام اخیر قیمت برخی كالاها در كرمانشاه با رشد ۲۰۰ درصدی روبرو بوده اند كه این به مدلول شكست دولتی ها در وعده كنترل بازار است.
به گزارش شبكه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز بعد از تصمیم ناگهانی دولت در سهمیه بندی بنزین و افزایش سه برابری آن، مردم از این نگران بودند كه این افزایش سه برابری بر روی قیمت سایر كالاها تاثیر چند برابری داشته باشد.
دولتی ها اما وعده دادند كه بازار را كنترل می كنند و مردم از این بابت نگرانی چندانی نداشته باشند، اما افزایش قیمت كالاها در بازار كرمانشاه نشان از شكست این وعده دولتی ها بود و آنها نتوانستند این وعده خودرا عملی كنند.
در صفحه نخست تارنمای الف به نقل از بهمنی: مجلس دهم از راس امور بودن افتاد/ بیشتر از ۷۰ درصد نمایندگان فعلی مجلس تغییر می كنند
عضو كمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از عملكرد مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مجلس دهم انتظارات مردم را به خوبی برآورده نكرد و اساسا بیشتر از ۷۰ درصد نمایندگان فعلی تغییر می كنند.
بهمنی: مجلس دهم از راس امور بودن افتاد/ بیشتر از ۷۰ درصد نمایندگان فعلی مجلس تغییر می كنند
محمود بهمتی نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی: دولت باید حداقل ۱۰ روز پیش از افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین، اذهان عمومی را آماده و یارانه بنزین را به مردم پرداخت می كرد. اما نحوه اطلاع رسانی آنان كاملاً اشتباه و شوك آور بود. البته هنوز دیر نشده است و باید مردم را آگاه و قانع كرد كه سهمیه بندی بنزین به زیان آنان نیست.


1398/09/29
19:28:29
5.0 / ۵
4628
تگهای خبر: آنلاین , اقتصاد , تولید , توییتر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد رسانه های داخلی و طرح سهمیه بندی بنزین
نظر شما در مورد رسانه های داخلی و طرح سهمیه بندی بنزین
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها