تحول چشم گیر ثبت درخواست های موفق در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین

تحول چشم گیر ثبت درخواست های موفق در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین برتریها: طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات آمارهای پنجره واحد مدیریت زمین نشان میدهد این سامانه شاهد تحولی چشم گیر در ثبت درخواست های موفق، کاهش زمان پاسخگویی به استعلامات و رشد پاسخگویی دستگاهها به استعلامات حوزه زمین در بهار سال جاری بوده است.



به گزارش برتریها به نقل از ایسنا، اجرای پروژه های دولت الکترونیکی یکی از مهم ترین اقدامات برای اجرای شعار سال ۱۴۰۱ به نام «تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین» عینیت یافت. سازمان حفاظت محیط زیست هم همگام با دیگر دستگاه های دولتی و غیردولتی در امتداد تحقق این هدف و اجرای شعار محیط زیستی سال با عنوان «محیط زیست مردم پایه، هوشمند و فناورانه»، موضوع دولت الکترونیک را در سرلوحه برنامه های خود قرار داد و بر این اساس، سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، یکی از ۲۳ پروژه اولویت دار دولت الکترونیک است که بمنظور ایجاد سهولت در ارائه خدمات و مجوزهای زمین محور و مدیریت و پایش بهینه اراضی ایجاد و به راه افتاده است.

ثبت و صدور مجوزهای در رابطه با ساخت و ساز در اراضی و املاک خصوصی و استعلامات مربوطه، ثبت و واگذاری بهره برداری از اراضی و املاک ملی، دولتی و وقفی، ثبت و پیگیری گزارش های مردمی زمین خواری و نظارت بر اجرای قوانین در رابطه با حوزه زمین، اهداف چهارگانه سامانه است. به عبارت دیگر زمین، سامانه ای است که امکان ثبت درخواست و پیگیری بصورت الکترونیک و بدون مراجعه حضوری را برای متقاضیانی فراهم می آورد که قصد اقداماتی نظیر تغییر کاربری، تفکیک، تجمیع، واگذاری و ساخت و ساز در اراضی و املاک کشور را دارند.

سامانه زمین دارای دو زیرسامانه با عنوان درگاه متقاضیان و پایش اراضی است و اکنون به آدرس https: //iraneland.ir قابل دسترس و استفاده برای کاربران است. سامانه پایش اراضی به عنوان یکی از دو بخش اصلی سامانه «پنجره واحد مدیریت زمین» با رصد کردن استانهای اصفهان، البرز، قزوین و زنجان آغاز به کار کرده است و ماموریت ویژه جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی و حفظ جنگلها و مراتع را دنبال می کند.

در همین رابطه سازمان فناوری اطلاعات ایران بتازگی اعلام نموده است آمارهای پنجره واحد مدیریت زمین نشان میدهد این سامانه شاهد تحولی چشم گیر در ثبت درخواست های موفق، کاهش زمان پاسخگویی به استعلامات و رشد پاسخگویی دستگاهها به استعلامات حوزه زمین در بهار سال جاری بوده است.

افزایش ثبت درخواست های موفق

بر اساس ارزیابی های انجام شده در بازه زمانی اسفند سال قبل تا اردیبهشت امسال، حدود ۴۶ هزار نفر در سامانه زمین ثبت نام کرده اند که از این میزان، ثبت بیش از ۴۰ هزار درخواست، یعنی ۸۱ درصد موفقیت آمیز بوده است. در این بین، بررسی دلیلهای عدم موفقیت سایر متقاضیان نشان میدهد به عواملی نظیر: عدم اطلاع، آموزش ناکافی و بروز اختلالات فنی موقت بازمی گردد.

در همین راستا، شاخص «درصد تکمیل پروسه ثبت درخواست ها» در سامانه زمین نیز روند رو به رشدی را نشان می دهد؛ بطوریکه در آغاز فعالیت سامانه، فقط ۲۵ درصد متقاضیان قادر به تکمیل پروسه ثبت درخواست خود بودند، اما عوامل تاثیرگذاری مانند: آموزش مستمر کاربران، پشتیبانی ۲۴ ساعته و تقویت زیرساخت های سامانه موجب ایجاد بهبود قابل توجهی شد و هم اکنون بیش از ۷۵ درصد درخواست های متقاضیان با ارائه اطلاعات کامل و به همراه مستندات به ثبت می رسد.

کاهش زمان پاسخگویی به استعلامات

افزایش سرعت انجام کارهای اداری زمان بر و بی نیازی از این اتاق به اتاق دیگر رفتن در ادارات مختلف دولتی، همیشه از اصلی ترین انتظارات مردم از دولت بوده است. آمار نشان می دهد، سامانه زمین به میزان قابل توجهی توانسته است، به این بخش از مطالبات مردمی پاسخ دهد. در حقیقت تجمیع دستگاه های متولی پاسخگویی به استعلامات در سامانه زمین موجب بهبود قابل توجه میانگین زمان پاسخگویی به استعلامات در بهار سال جاری شده است.

طی سه ماهه یاد شده، حدود ۵۰ هزار استعلام الکترونیکی بوسیله سامانه زمین گرفتن شده است و میانگین پاسخگویی به استعلامات معادل ۴۲ روز بوده است که با اضافه شدن استعلامات جدید به ۵۸ روز بالا رفته بود. اما با پیگیری های انجام شده، این مدت زمان تقریباً نصف شد و به ۲۵ روز رسید که بهبود قابل توجهی را نشان میدهد.

رشد پاسخگویی دستگاهها به استعلامات

آمارهای سامانه زمین نشان می دهد، نه فقط سرعت پاسخگویی به استعلام بهبود یافته، بلکه درصد پاسخگویی دستگاهها نیز بالا رفته است. به عنوان مثال درصد پاسخگویی به استعلام «تعیین نوعیت اراضی» که متولی آن سازمان ملی زمین و مسکن می باشد، قبل از این پنج درصد بوده است که بتازگی به ۳۰ درصد بالا رفته است.

از طرف دیگر مدتی پیش همه دستگاه های اجرائی کشور موظف شدند امکان تبادل الکترونیکی اطلاعات و پاسخگویی الکترونیکی به استعلام های مورد نیاز سایر دستگاه های اجرائی را حسب شرح وظایف آنان در قالب قوانین خاص و موضوعی، بصورت رایگان فراهم آورند.

انجام رایگان استعلامات در سامانه زمین، هنگامی مورد پیگیری جدی قرار گرفت که گزارش شد، تعدادی از دستگاه های کشور برای استعلامات بین دستگاهی مبادرت به گرفتن وجه از مردم می کنند که در بعضی موارد تا حدود دو تا سه میلیون تومان هزینه را نیز شامل شده است.




1402/04/30
11:13:59
5.0 / ۵
409
تگهای خبر: تولید , خدمات , دانش , دولت الكترونیك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد تحول چشم گیر ثبت درخواست های موفق در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین
نظر شما در مورد تحول چشم گیر ثبت درخواست های موفق در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
برتریها bartariha
bartariha.ir - حقوق سایت برتریها محفوظ است

برتریها

معرفی برترینهای فناوری و وبسایتها