نمایندگی کانن در ایران در زمینه خدمات پس از فروش و تعمیر دوربین و تجهیزات عکاسی ، به 18 سال قبل بر میگردد یعنی درست زمانی که فروش دوربین های کانن به اوج خود رسیده بود و این برند در میان مردم شهرت و محبوبیت زیادی پیدا کرده بود.
خوشبختانه از زمان تأسیس خدمات پس از فروش کانن در ایران تا به امروز، این مرکز پیشرفت قابل توجهی نموده است ، به طوری که در حال حاضر ، قابل اعتمادترین و بهترین مرکز تعمیر دوربین در ایران میباشد همیشه خیل کثیری از خریداران محصولات کانن به صورت مستمر به این مرکز مراجعه نموده و از خدمات آن استفاده میکنند.
اهداف کمپانی از تأسیس مرکز خدمات پس از فروش کانن در ایران
هدف اول:
کمپانی کانن به دنبال این است که بتواند خدمات پس از فروش دوربین خود را توسط مجهزترین به روزترین تجهیزات اجاست در ایران ارائه نماید.
در واقع کمپانی کانن به دنبال ایجاد مرکز معتبری در ایران بود که هرگاه خریدارانش نیاز به پشتیبانی داشتند ، بتوانند به این مرکز مراجعه کنند.
این پشتیبانی یا خدمات پس از فروش میتواند بسیار ساده باشد (مانند آپدیت کردن نرم افزار دوربین) و یا بسیار پیچیده و تخصصی باشد ( مانند تعمیر دوربین کانن یا تعمیر لنز کانن در مدلهای بسیار پیشرفته).
انواع پشتیبانی و خدمات پس از فروش کانن در ایران:
پشتیبانی و خدمات پس از فروش کانن در ایران همانگونه که گفته شد، ممکن است بسیار ساده و یا بسیار تخصصی باشد. اما در هر دو دسته این خدمات ، نیاز به نیروی کار ماهری در شرکت است تا بتواند این پشتیبانی را به نحو احسن به انجام برساند.
خدمات پس ازفروش کانن در ایران به دو صورت اعمال میشود: خدمات رایگان و خدمات مشمول هزینه
الف) خدمات رایگان
-
به روز رسانی نرم افزار: هر دوربین عکاسی دیجیتال یک نرم افزار رابط کاربری داخلی دارد که اصطلاحاَ به آن فریمور (firmware) گفته می شود.
کمپانی کانن به صورت مداوم و مستمر این نرم افزارها مورد بازدید قرارداده و ایرادهای احتمالی آن را برطرف میکند و یا آن را بهینه نموده و طی ورژن جدیدی در سایت رسمی خود منتشر میکند.
پس از انتشار ورژن جدید فریمور ، مراکز خدمات پس از فروش کانن با توجه به آموزشهایی که دیده اند ، نرم افزارهای جدیدتر را جایگزین نرم افزارهای قدیمی تر دوربین مینمایند که به این کار اصطلاحاً به روز رسانی نرم افزار دوربین اتلاق می شود.
-
سرویس دستگاه: دوربین عکاسی و لنز به واسطه کار کردن مداوم و همچنین مجاورت آنها با گرد و غبار و ذرات ریز معلق در هوا و یا شرایط نامساعد اقلیمی، نیاز به سرویس پیدا می کنند.
سرویس بدنه دوربین شامل، تمیز کردن سنسور، تمیز کردن آینه ، زدودن گرد و غبار و رفع پیکسل سوخته میباشد البته در صورتی که این پیکسل سوختگی ناشی از ورود نور لیزر به دوربین نباشد.
-
رفع خرابی هایی که از خط تولید باشد: گارانتی اصلی کانن ، کلیه ایرادات و خرابی هایی را که به دلیل وجود مشکل در خط تولید بروز نماید را به صورت کاملاً رایگان پوشش میدهد. این خرابی ها عموماً در سایت اصلی کانن و همچنین در سایت رسمی کانن در ایران اعلام گردیده و طی فراخوانی به کلیه کشورها ابلاغ میگردد.
-
آموزشگاه عکاسی رایگان: یکی از پرطرفدارترین بخش خدمات پس از فروش کانن در ایران بخش آموزشگاه عکاسی رایگان است. در این آموزشگاه تمامی امکانات دوربین برای خریدارانش توضیح داده خواهد شد.
علاوه بر آموزش مذکور، این آموزشگاه بسته به سطح معلومات و آگاهی خریدار از عکاسی، به وی برخی از اصول عکاسی و یا حتی چند تکنیک پیشرفته عکاسی را نیز آموزش میدهد.
ب) خدمات مشمول هزینه
1- تعمیرات دوربین و لنز کانن خارج از گارانتی: پس از انتقضای دوره گارانتی در صورتی که دوربین آسیب دیده باشد به طوری که نیاز به تعمیر باشد، تعمیرات دوربین با پیشرفته ترین تجهیزات و ماهرترین تعمیرکاران انجام میشود و با توجه با عدم وجود گارانتی تعمیرات مشمول اخذ هزینه میشود.
2- تعمیرات با استفاده از بیمه تکمیلی دوربین کانن: در صورتی که دوربین یا لنز آسیب دیده کانن درزمان خرید بیمه شده باشد ، در صورت هرگونه خرابی (بجز پیکسل سوختی به واسطه ورود نور لیزر به دوربین) ، تنها درصد بسیار ناچیزی از طرف خریدار (به عنوان فرانشیز معمول بیمه ) پرداخت میگردد و شرکت بیمه کننده بخش اعظم این هزینه تعمیر را پرداخت خواهد نمود.
3- تعمیرات پرینترهای سلفی کانن: با توجه به اینکه پرینترهای سلفی کانن گارانتی یا بیمه نمیشوند، تعمیر تمامی این محصولات مشمول هزینه میگردد.
هدف دوم:
هدف دوم از تأسیس این مرکز ، ارتباط گیری بیشتر خریداران با کمپانی و فروشگاه های کانن است.
این ارتباط میتواند به واسطه برگه های گارانتی یا کارتهای مخصوص کاربران ویژه باشد و یا حتی ارتباط مستقیم تعمیرگاه با خریدار در زمانی که دوربین آسیب میبیند.
وجود گارانتی اصلی کانن جهت برطرف کردن ایرادات کارخانه ای و یا صدور بیمه تکمیلی ، در زمان شکستگی دوربین و یا هر ایراد دیگری که مربوط به خط تولید نباشد (بجز لیزر زدگی) و همچنین صدور کارت های مخصوص کاربران ویژه ، راهکاری است که ارتباط خریداران با کمپانی قوی تر شده و حس اعتماد بیشتری را در ذهن خریداران متبادر نماید.
نمایندگی کانن در ایران ، گام را از این نیز فراتر گذاشته و خدمت نوینی را به ایرانیان عرضه داشته است و آن هم ارسال پیکی است که به صورت رایگان دوربین یا لنز تعمیری از محل دریافت کرده و پس از تعمیر به صورت رایگان در محل تحویل میدهد.
این خدمت منحصر به فرد تنها به دلیل برانگیخته شدن حس اعتماد بیشتر به برند کانن میباشد.
هدف سوم:
یکی دیگر از اهداف کمپانی، آموزش عکاسی رایگان به خریداران محصولات کانن به جهت استفاده بهینه از دوربین و لنز این شرکت میباشد.
این آموزشها با سه هدف اصلی برگزار میگردد: الف) جلوگیری از خرابی دوربین به واسطه استفاده نادرست کاربر ب) استفاده بهینه از دوربین خریداری شده ج) کشف استعداد و علاقه مندی کاربران به هنر عکاسی.
الف) جلوگیری از خرابی دوربین به واسطه استفاده نادرست کاربر
اولین هدف این آموزشگاه در خصوص نحوه استفاده درست از تجهیزات عکاسی است. آموزش اینکه چگونه از دوربین درست استفاده کنیم و یا چطور از آن نگهداری کنیم تا بتوانیم احتمال خرابی دوربین، لنز و لوازم جانبی آنها کاهش دهیم.
ب) استفاده بهینه از دوربین خریداری شده:
همانطور که پیشتر گفته شد در بخش دیگر این آموزشها میتوان به آموزش امکانات دوربین به خریدار اشاره نمود به نحوی که خریدار بتواند از دوربین کانن خود استفاده بهتر و بهینه تری داشته باشد و از کلیه امکانات آن ، در زمان مناسب استفاده کند.
ج) کشف استعداد و علاقه مندی کاربران به هنر عکاسی:
قاعدتاً زمانی که خریداران دوربین با اصول عکاسی و زوایای پنهان این هنر آشنا میشوند، با آن رابطه بهتری نیز برقرار میکنند و این امر ممکن است باعث شود که آنان به این هنر علاقه بیشتری نیز نشان دهند که این پروسه در دراز مدت منجر به پیشرفت هنر و صنعت عکاسی خواهد شد.
چه بسا استعدادهایی که طی همین آموزشها کشف شوند که قادر باشند آثار و تصاویر ماندگار بسیاری را خلق و ثبت نمایند و هنر عکاسی را بدین شکل توسعه دهند.